Blog

Isabellah Andersson jagar sin sjunde seger i ASICS Stockholm Marathon

Isabellah Andersson jagar sin sjunde seger i ASICS Stockholm Marathon


I morgon är det dags för det 37:e ASICS Stockholm Marathon som, förutom att vara ett populärt stadsmaraton med drygt 20 500 anmälda löpare, är svenskt mästerskap och nordisk landskamp. Det är första gången svenska långlöpare har möjlighet att tävla i en landskamp i maraton. Fyra herr- (Sverige, Norge, Finland och Estland) och tre damlag (Sverige, Finland och Norge) är med i landskampen där varje nation ställer upp med maximalt fem manliga och fem kvinnliga löpare.  

Damernas lopp

Från Sveriges sida, och även totalt sett, är Isabellah Andersson storfavoriten inför lördagens lopp. Hon har vunnit Stockholm Marathon sex gånger, ingen annan löpare har lyckats ta fler än tre segrar. Under fredagens presskonferens är det en avslappnad Isabellah som ser tillbaka på en vår med bra resultat på halvmaraton och ett SM-guld i 10 kilometer landsvägslöpning under SM-milen i Malmö i april. Ett bra kvitto inför lördagens lopp men eftersom det var ett år sedan Isabellah sprang maraton senast så återstår det att se hur bra formen är för längre sträckor. 
– Sedan jag började springa ordentligt igen i december (efter en fotskada under sommaren och hösten, reds. anm.) har jag varit väldigt sugen på att bara ge mig ut och köra. Jag älskar att springa och jag älskar att springa i Stockholm. Publiken här på hemmaplan är fantastisk, säger Isabellah. 

Regerande finska mästaren på maratondistansen är också på plats i Stockholm. Anne-Mari Hyryläinen bor och tränar i Dubai sedan sju år tillbaka och hennes personbästa är 2:35:17. Från Norge är Marthe Katrine Myhre den på papperet starkaste löparen med 2:40:00 som bästa tid.

Etiopiskan Biratu Legesse är den mest meriterade löparen utanför landskampen, med 2:34:32 som personbästa och nu senast en tredje plats i Madrid i slutet av april. 

Herrarnas lopp

Patrick Korir (Kenya) har det bästa personliga rekordet i herrarnas startfält, 2:09:36. Han kan, precis som landsmannen Bernard Waveru, dra fördel av att ha sprungit i Stockholm i fjol. Waweru och Abraraw Misganaw (Etiopien) har dessutom bra halvmaratontider på 61 minuter. Yekeber Bayabel (Etiopien) och Methkal Abu Drais (Jordanien) är två andra favoriter. Abu Drais vann i ett kyligt och regnigt Stockholm 2012. 

Sverige möter Finland, Norge och Estland i landskampen, som ser ut att bli jämn. OS- och VM-löparen Jussi Utrainen (Finland) är överlägset mest meriterad men har yngre konkurrenter, som Ullevis Fredrik Johansson, att se upp med. 

Abraham Adhanom (Eritrea) har bott i Sverige i 2,5 år och fick klartecken att delta i svenska mästerskap i höstas. På bara ett halvår har han vunnit alla fyra SM-lopp han har ställt upp i. I morgoen debuterar han på maratondistansen.

SM-vinnaren Abraham Adhanom debuterar på maratondistansen

ASICS Stockholm Marathon sänds i TV4 med start klockan 11.30 fram till klockan 15.30. På TV4 Play fortsätter sändningen från målet på Stockholms Stadion till siste löpare är i mål vid 18-tiden. På TV4 Play kan man också följa den så kallade världsfeeden som bevakar täten under loppet. 

Vill du följa en (eller flera) löpare under loppet? Med Stockholm Marathons SMS-tjänst får du mellantideer vid 10, 21,1 och 30 kilometer samt sluttiden. Här hittar du all info om hur du beställer resultatservice via SMS.

Deltagare i landskampen

Damer

Sverige
26. Isabellah Andersson, Hässelby SK (personbästa 2:23:41)
28. Lena Eliasson, Hässelby SK (2:41:38)
29. Frida Lundén, Studenterna (2:42:18)
30. Charlotte Karlsson Hässelby SK (2:42:29)
41. Mikaela Kemppi, Örebro AIK (2:45:57) 

Finland
31. Anne-Mari Hyryläinen (2:35:17)
32. Laura Markovaara (2:42:36)
33. Elisa Kahru (2:42:44)
34. Anni Hemminki (2:47:41)
35. Elli Hemminki Finland 90 2:48:40

Norge
36. Marthe Katrine Myhre (2:40:00)
37. Janne Elin Vatnaland (2:54:21)
38. Ann-Kristin Mosbron (2:57:02)
39. Cecilie Klungtveit Norge (3:05:03)

Herrar

Sverige
1. Fredrik Johansson, Ullevi FK (personbästa 2:19:14)
3. Patrik Engström, FK Studenterna (2:21:42)
4. Erik Anfält, Örebro AIK (2:27:02)
5. Andreas McConville, FK Studenterna (2:27:34)
21. Anders Fransson, Rånäs 4H 81 (2:28:21) 

Finland
6. Jussi Utriainen (2:13:10)
7. Marko Tuokko (2:27:51)
8. Teemu Toivanen (2:28:38
9. Aki Nummela (2:27:02)
10. Miika Takala (2.21.34)

Norge
11. Dadafo Dhaqabi Tesama (debut)
12. Andreas Myhre Sjurseth (2:24:52)
13. Björn Ivar Nilsen (2:27:51)

Estland
16. Kaupo Sasmin (2:23:52)
17. Raivo Alla (2:27:04)
18. Andrus Lein (2:29:14)
19. Kristo Reinsalu (2:28:05)
20. Tönu Lillelaid (2:32:22)

Veckans triathlet: Peter Linder

Veckans triathlet: Peter Linder


Namn: Peter Linder
Ålder: 43
Längd: 190
Vikt: 90-95kg
Klubb: Skövde Triathlon
Hemsida/ blogg:

Berätta lite om din idrottsbakgrund
– Jag började med styrketräning efter en trafikolycka 1988 och tränade på gym regelbundet i över 20 år utan något direkt mål. 2009 började jag med friidrott efter att min ortopedingenjör Patrik fixat en löparprotes åt mig med kolfiberfjäder-fot som jag hade sett Oscar Pistorius springa med. Då gick jag med i klubben Istrums SK och tävlade i flera år i olika tävlingar mot ”friska” personer och tävlade även Friidrotts-SM för funktionshindrade med medaljer i alla valörer i grenarna 100m, 200m, kula, diskus och spjut.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
– Det var tack vare Jessica Crafoord och Lotta Nilsson. Jessica jobbar som ortopedingenjör på Össur som är tillverkare av proteskomponenter och är dessutom aktiv triathlet och kör även Ironmandistanser. Lotta anordnar varje år Tjörn Triathlon, och hon driver också gym i Skärhamn där vi har haft alla träningsläger inför Tjörn Triathlon. År 2011 var första året som vi funktionshindrade, främst personer med amputerade ben körde i lag. Jag har kört 3 av 4 år, då som simmare i olika lag.
2013 började jag även träna cykel och löpning och kom på att jag klarade av alla tre grenarna. Det var en häftig känsla när jag kom på att detta var något som jag kunde träna och satsa på och dessutom tävla i mot andra med liknande handikapp och förutsättningar. Dessutom är det mycket roligare och med en mycket större och mer engagerad publik än den jag hade sett på friidrotten.

Vilken distans satsar du på?
– Sprint, det vill säga 750 simning, 20 km cykel och 5 km löpning då det är det som kommer på Paralympics 2016 i Rio.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– Måndag + söndag löpning. Onsdag + torsdag cykel, oftast blir det ensam eller spinning under vinterhalvåret. Tisdag + lördag simning med klubben.

Hur lägger du upp träningen över året?
– Vilar upp till en månad efter att tävlingssäsongen är över, kör då på gym istället. Under vintern blir det lite mindre träning, och sedan bygger jag på med längre pass närmare mars, april.

Vilka är dina svagheter?
– Löpningen och att låta hjärnan bestämma tempot istället för kroppen. Och så tar jag lite för lätt på det hela och har inte tränat så hårt som jag borde.

Vilka är dina styrkor?
– Jag ger inte upp, trots många bakslag och nästan konstanta smärtor i knä och ryggslut.
Och att jag ibland kanske inte är rätt person för rätt utmaningar. Jag har inga problem att ställa upp i tävlingar som enda person med funktionshinder, vare sig det varit på friidrottstävlingar eller på triathlontävlingar.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
– Jag har kört simning ihop med Skövde Triathlon sedan i höstas då jag först gick med i den klubben. Innan har jag simmat själv. 1-2 pass i veckan blir det oftast.
Cykel har jag hittills kört själv ute, men har kört så många spinningpass jag kunnat på mitt lokala gym. Löpningen har jag kört på löpband på vinterhalvåret och ute när det har funkat. Tyvärr har jag bara tränat själv, då det är den gren som jag är sämst på och jag kan inte springa mer än ca 40 min. Blir det mer än det får jag ont i mitt korta ben efteråt. Jag är lite av en ensamvarg när det gäller min träning, men det ska jag ändra på.

Vad är ditt stora mål i år?
– Mitt primära mål i år var att bli klassificerad för att få tävla internationellt. Det målet har jag nu nått, och för ett par veckor sedan (9 maj) tävlade jag min första, internationella paratriathlontävling i Madrid.
Nästa stora mål i år är att efter den 1 juli komma med på en eller flera internationella paratriathlontävlingar där jag ska försöka få poäng till Paralympics i Rio 2016.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  1. Tro på dig själv och lyssna inte på de som säger att det inte går. Prata med andra som har samma typ av handikapp eller i mitt fall amputationsnivå. Gå med i gruppen ”vi som är amputerade” på Facebook.
  2. Träna alla tre grenarna redan från början, även om det kan vara svårt.
  3. Gå med i en Triathlonklubb och var med på träningarna om det går.

Var tycker du det är bäst att träna?
– Jag simmar gärna i mindre sjöar och gillar öppet vatten mer än bassäng. Cykel har det hittills blivit enbart hemifrån och själv, men jag vill börja träna med Skövde Triathlon och kanske även med cykelklubben.

Hur många punkor innan du bryter?
– Det har jag inte råkat ut för än. Men mer än en tror jag inte jag orkar med.

Värsta och bästa simning:
– Värsta var helt klart nu i år i Madrid när jag fick en kallsup och sedan hostattack på det och därefter inte kunde andas normalt på flera minuter.
Bästa simningen har varit på Tjörn där allt är mycket välorganiserat för oss paratriathleter.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
– 8-10 timmar.

Våtdräkt:
– Orca S4.

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Ridley Cheetah.

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Adidas Boost, dock enbart på höger fot. På vänster så är det en kolfiberfot som heter Flex-Run från Össur med limmad sula från Skaraborgs Ortopedservice AB som dessutom gjort min protes och därmed min möjlighet att kunna cykla och springa överhuvudtaget. Jag har en mekanisk knäled på min cykel/ löparprotes som heter Total Knee.

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
– Jag har guldmedalj från SM för personer med funktionshinder i spjut och dessutom flera silver i 100m och 200m samt silver och brons i kula och diskus från flera SM.
I triathlon har jag i Sverige bara kört motionslopp för egen del. I Madrid skulle jag satsat på att få en bra tid om jag inte hade blivit sjuk en månad innan och inte kunde träna, samt att jag dessutom var sjuk under tävlingen, men det är ju ändå min största merit att ha tävlat i en internationell tävling mot världseliten.

Målsättning:
– Att få delta i Paralympics 2016 i Rio.

 
Foto: Per Anth 

Fredagstipset! Långpasset som ger bättre maratonresultat

Fredagstipset! Långpasset som ger bättre maratonresultat


20 KILOMETER I MARATONFART 

UPPLÄGG
– Passet är inspirerat av den världskände maratoncoachen Renato Canova som förespråkar långpass i tävlingsfart. Jag nöjer mig med 20 kilometer som är tillräckligt långt för oss motionärer. Det springs med fördel på en flack asfaltssträcka för att kunna hålla så jämn fart som möjligt men går såklart att variera beroende på vilken typ av lopp man har framför sig.

PASSETS SYFTE 
– För maratonlöpare tror jag mycket på idén att träna längre sträckor i sin tänkta tävlingsfart. För mig blir det inte samma sak att springa i tävlingsfart med vila som att springa i ett svep. På tävling får man inte vila. Syftet med passet är helt enkelt att vänja kroppen vid sin tänkta tävlingsfart under en längre sträcka, för att bli bekväm med den fart man sen ska hålla under 42,2 km men minst lika viktigt är den mentala styrkan som passet ger. Att springa nästan halva distansen på träning i tävlingsfart är en boost för pannbenet.

VARFÖR GILLAR DU DET?
– Marafart är tufft men ändå inte lika jobbigt som till exempel milfart. Jag gillar att ha sprungit långa sträckor i min planerade fart så jag vet hur det känns och vad jag har framför mig. 

NÄR OCH HUR OFTA TRÄNAR DU DET?
– Det sliter ganska mycket både fysiskt och mentalt. Innan jag fick LG:s träningsschema försökte jag köra detta pass någon eller ett par gånger i månaden och minskade sedan distansen något ju närmare tävling jag kom. Inför alla mina maror har det här passet varit ett regelbundet inslag.

LÄS MER
Några av de senaste inläggen i Anders blogg:
”Pushing limits”
Lopprapport Göteborgsvarvet 
Marathonmannen

Arena Run är Europas första obstacle run i arenamiljö

Arena Run är Europas första obstacle run i arenamiljö


Arena Run på Friends Arena är Europas första obstacle run i arenamiljö. Ambassadörerna Björk Odinsdottir, Petter Alexis Askergren, Mustafa Mohamed och Michaela Askergren Fröstad har tagit fram ett unikt koncept för en crossfit-inspirerad tävling i nationalarenan. Deltagarna kämpar sig igenom den spektakulära hinderbanan och tävlar med samma inramning och press som idrottsstjärnorna. Under heldagens finaler kommer publiken dessutom bjudas på en storslagen show. 

– Arena Run kombinerar det bästa från två världar. Den euforiska känslan när man möts av en entusiastisk publik på en stor arena och den adrenalinpumpande kämparandan i en prestigefull tävling. Det kommer bli en unik upplevelse för alla inblandade, säger Petter Alexis Askergren, ambassadör för Arena Run.

– Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med mina vänner kunna springa ut på samma arena där vi såg Zlatan mot England 2012. Det kommer bli väldigt mäktigt, säger Björk Odinsdottir.

Arena Run är Europas första obstacle run i riktig arenamiljö. Hinderbanan sträcker sig över fem kilometer runt, under och i Friends Arena och under dagen den 20 februari gör deltagarna upp om vilka individer och vilka lag som får de bästa tiderna i olika kategorier. De bästa tävlande går vidare till finalfesten samma kväll. Där tävlar de inför storpublik om vilka som får ställa sig högst på prispallen i Arena Run 2016.

Under heldagen i Friends Arena kommer stämningen byggas upp inför finalerna med hjälp av en stor show och de fyra ambassadörerna Björk Odinsdottir, Petter Alexis Askergren, Mustafa Mohamed och Michaela Askergren Fröstad.

Den spektakulära hinderbanan kommer skapas av multiatleten Michaela Askergren Fröstad och crossfit- och Gladiatorerna-stjärnan Björk Odinsdottir tillsammans med professionella banbyggare.

– Det kommer bli en utmanande hinderbana som testar deltagarna till det yttersta. Vi har dessutom sett till att det blir en spännande tävling att följa för publiken på plats med en påkostad arenaproduktion och sändningar via jumbotronen, berättar Michaela Askergren Fröstad.

Arena Run är ett samarrangemang av Askergrens, Blixten & Co, Friends Arena och Runner’s World.

Mer information och anmälan på Arenarun.se

Följ #arenarunsthlm för att ta del av den senaste informationen.

Björk Odinsdottir
Den populära kämpen från TV4:s Gladiatorerna började när hon vara 8 år med gymnastik och redan som 14-åring tränade hon andra gymnaster. 2010 vann Björk Odinsdottir EM i laggymnastik och inledde strax efter det sin karriär inom Crossfit. Sedan dess har hon tävlat flitigt och både vunnit och tagit pallplaceringar på flera Crossfit-tävlingar runt om i världen och den närmaste tiden ska Björk Odinsdottir tävla i både EM och VM i Crossfit.

Petter Alexis Askergren
Petter är en av Sveriges mest framgångsrika artister. Han har släppt åtta fullängdare och två samlingsalbum som sålts i över 500 000 exemplar och spelats runt 100 miljoner gånger på Spotify. Han har också de senaste åren deltagit i flera tävlingar så som den hårda utmaningen Ö till Ö och är nyligen hemkommen från det prestigefulla halvmaratonloppet i New York – Brooklyn Half.

Mustafa Mohamed
Mustafa Mohamed är en av världens bästa hinderlöpare genom tiderna. Han har två silver och ett brons i EM i terränglöpning och fler än 20 guldmedaljer i SM i bland annat terränglöpning, 3000 meter hinder och 5000 meter. För närvarande innehar Mustafa Mohamed inte mindre än fyra svenska rekord i olika löpgrenar.

Michaela Askergren Fröstad
Har tävlat i telemark och friåkning, varit professionell skidåkare med fokus på actionfoto och tävlar sedan flera år på amatörnivå i löpning, multisport, swimrun samt cykling. Hon har bland annat pallplaceringar i Åre Extreme Challenge, Skicross, Oppdal Freeride och Karlstad Swimrun.

Gratis taxi under ASICS Stockholm Marathon

Gratis taxi under ASICS Stockholm Marathon


Alla som startar ASICS Stockholm Marathon kommer tyvärr inte i mål, men nu på lördag rycker Taxi 020 ut till dem som inte tar sig hela vägen till målet på Stockholm Stadion. 

– Vi kommer att stå vid utvalda vätskekontroller, redo att komma till undsättning och erbjuda gratis skjuts för deltagare som av olika anledningar måste bryta. I våra bilar finns också möjligheten att ersätta träningsskorna med sköna flipflops för att lindra varma, trötta och skavande fötter, säger Frederick Scholander, marknadschef och kommunikationsansvarig på Taxi 020 i ett pressmeddelande. 

Taxi 020 är officiell leverantör till ASICS Stockholms Marathon 2015 och kommer att ha 25 miljövänliga taxibilar på plats. Bilarna erbjuder gratis skjuts till målområdet vid Stockholms Stadion/Östermalms IP.

Här är vinnarna av ASICS unika Stockholm Marathon-sko

Här är vinnarna av ASICS unika Stockholm Marathon-sko


Vi säger stort grattis till Anna Helleblad och Kristian Blomstrand som var två av alla er som visste att den första upplagan av Stockholm Marathon arrangerades 1979.

Anna och Kristian vinner ett varsitt par av den specialdesignade ASICS GEL-DS Trainer 20 som är framtagen speciellt för ASICS Stockholm Marathon 2015. 

Populära GEL-DS Trainer 20 – en lätt sko  för intervallträning och snabba kvalitetspass – finns nu i en specialutgåva inför ASICS Stockholm Marathon.

Höger- och vänsterskon har olika färg: herrmodellen är svart och orange och dammodellen går i grått och aprikos. Skon har ASICS Stockholm marathon-loggan bak på hälen och i plösen, och en karta över banan är tryckt på innersulan.

ASICS har även tagit fram en maratonkollektion med kort- och långärmade funktionströjor. Det finns dessutom en skön munktröja att dra på sig före och efter loppet för att hålla värmen.

Är du inte en av vinnarna? Passa på att köpa maratonkollektionen när du hämtar din nummerlapp på Stockholm Marathon Expo i Danicahallen på Östermalms IP.

Torsdag 28 maj klockan 15-20
Fredag 29 maj klockan 10-21
Lördag 30 maj klockan 8-11 

Team ASICS Go Run It – det här är deras taktik inför maran

Team ASICS Go Run It – det här är deras taktik inför maran


Våra löpare i Team ASICS Go Run It har redan hunnit springa en hel del lopp den här våren, men på lördag är det dags för deras första gemensamma utmaning för året. Vi fick en pratstund med gruppen om deras mål med ASICS Stockholm Marathon.

SANNA BRYNGELSSON
– Mitt mål är att ta mig över mållinjen på under 3 timmar och 30 minuter och att ha kul längs vägen. ASICS Stockholm Marathon är en riktig folkfest!

LÄS MER: Sannas checklista inför marathon

ANDERS LARVIA
– Eftersom jag redan hade hunnit planera in att springa Rotterdam Marathon nu i vår innan jag fick chansen att vara en del av Team ASICS Go Run It, så har fokus såklart legat på det loppet under vinterns träning. Med bara drygt 1,5 månad emellan är jag inte helt hundra på hur kroppen kommer att reagera, så därför sätter jag inte upp något tidsmål inför Stockholm utan snarare att få en positiv upplevelse av loppet. Jag har startat i Stockholm tre gånger tidigare, bara kommit i mål två gånger. Har alltid haft en bitter eftersmak av loppet eftersom jag aldrig fått det att stämma så därför blir mitt främsta mål att kunna njuta av upplevelsen, stämningen och banan. Känns kroppen okej efter Rotterdam kommer jag såklart att gå för ett personbästa, min huvudsakliga drivkraft med löpningen har alltid varit att förbättra mina tider.

LÄS MER: Anders bloggar: ”Pushing limits”

JOSEFINE ANTONSSON
 Mitt mål med ASICS Stockholm Marathon är att slå min tid från 2007, då jag sprang på runt 3.51 (mitt första och enda marathonlopp). Egentligen är jag mycket snabbare nu än jag var då (sett till vad jag springer milen på) – och borde kunna springa betydligt fortare än så. Men jag har inte så många långpass i kroppen och jag har dessutom behövt vila den del på grund av att jag tappade en kniv på tån och skar av en tåsena. Men tån har läkt bra och det vore kul med en tid under 3.30.

– Ärligt talat tycker jag att det är lite otäckt med så långa sträckor som maraton – vad som helst kan ju hända på vägen!

LÄS MER: Josefine bloggar: ”Laddar för 42 kilometer”

MARCUS HARTMANN
– Min målsättning är att slå nytt personbästa. Det betyder att jag måste springa snabbare än 3 timmar och 29 minuter i år. Just nu känns det som att det kan gå vägen, jag hoppas bara att jag får vara frisk de sista dagarna innan loppet, inte alls så säkert med två småbarn här hemma…

LÄS MER: Marcus förberedelser del 1 och del 2

FRIDA MICHOLD
– Jag har haft en del problem med hälarna under vintern och våren. Stötvågsbehandlingar hjälpte till en början, men efter några veckors intensivt tävlande har smärtan blivit värre. Efter kvalitetspass och längre pass känns det mest, och efter Göteborgsvarvet kunde jag över huvud taget inte springa på grund av smärta. Det är tydligt att kroppen säger ifrån. Att springa mitt livs första mara i det här läget är att ta en för stor risk. Min förhoppning är att jag har en lång säsong och många fantastiska löparår framför mig, och jag är inte beredd att offra det som följd av en skada jag hade kunnat undvika. Att inte springa ASICS Stockholm Marathon 2015 är ett fruktansvärt tråkigt beslut att behöva ta. Jag har sett fram emot loppet på så många sätt. Allt från distansen till upplvelsen, och framför allt att få göra det med hela det härliga Team Asics-gänget. Att ignorera kroppens signaler på det sätt som ett maraton i nuläget skulle innebära går dock emot alla mina principer. Jag kan fortfarande springa, pressa mig och njuta av löpningen. Och det är något jag måste värna om. Jag ser fram emot att uppleva ASICS Stockholm Marathon från sidan i år, njuta av folkfesten och heja på alla fantastiska löpare!

LÄS MER: Frida bloggar: ”Hellre innanklok än efterklok”

Här kan du läsa mer om Team ASICS Go Run It

Xterra Sweden – terrängtriathlon för alla

Xterra Sweden – terrängtriathlon för alla


Vad är det speciella med Xterra-formatet?
– Xterra är mer av upplevelse och omväxling än vanlig asfalts-triathlon. Man tävlar (och tränar) ju i naturen. Man cyklar mountainbike i skogen istället för att cykla på asfaltsvägar och man springer i utmanande och vacker natur istället för på platt asfalt. Det är både roligare och säkrare. Inte minst att träna cykling på fina skogsvägar istället för på farliga bilvägar, säger Pål Török, en av tävlingsledarna för Xterra Sweden.

Måste man vara duktig på mountainbike för att kunna tävla?
– Nej, det finns en klass (Lite) som har tekniskt superenkel cykling. Men i fin natur. Och med jobbiga backar. För den som vill ha mer teknisk utmaning finns Xterra Sweden, där man även kan kvala in till Xterras VM-final på Maui i oktober. I den klassen (liksom på Hawaii) är det mer tekniskt krävande cykling. Oavsett klass måste man dock ha en mountainbike, MTB.

Kan alla vara med och tävla? 
– Ja, alla kan vara med. Har man ingen MTB, så kan man hyra en för tävlingen. Och är man orolig för att man har får dåliga tekniska skills så finns klassen Xterra Lite.

Vilka distanser finns att välja på?
– I Xterra Lite är distanserna: 400 m simning – 15 km enkel MTB – 5 km trail run.
I huvudklassen, Xterra Sweden, är distanserna: 1500 m simning – 30 km MTB – 10km trail run. Alltså motsvarande en olympisk triathlon. Även om cyklingen är en mil kortare här än i en asfalts-olympisk, så tar den längre tid – och är mycket roligare!

Ser ni ett ökat intresse för årets tävling jämfört med förra året? 
– Visst snackas det mer Xterra i år! Och det kommer att bli deltagarrekord, så visst ökar intresset.

Vad är det som lockar mest tror ni?
– Formatet med triathlon i naturen lockar i sig, att det är så nära Stockholm city lockar nog extra. Fler och fler söker nog också upplevelser och omväxling i sina utmaningar, inte bara att kunna mala på i visst tempo tills man är i mål. I takt med att triathlon blir en – livsstil för allt fler så ökar nog också drivkraften att ha kul både på träning och tävling – inte bara att prestera viss snittpuls så att ”man i alla fall tagit ut sig”.
Och för dem som verkligen tävlar på hög nivå så lockar ju såklart kvalplatserna till VM-finalen på Hawaii.

Finns det något som man bör tänka på när man kör off-road tävlingar generellt? Har man några skydd när man cyklar mtb till exempel?
– Ska man köra Lite-klassen är det inget speciellt att tänka på alls om man bara kan simma, cykla och springa, mer än det som gäller vilken triathlontävling som helst. Jo förresten – att det är mer backigt både på cyklingen och löpningen.
Ska man köra Xterra Sweden så krävs lite mer tekniskt kunnande på cykeln för att det ska kunna gå riktigt fort. Alternativet är ju annars att man helt enkelt hoppar av cykeln och springer med den de få partier som är riktigt trixiga, och det är det många som gör. Skydd är det nästan ingen som har. Det är ju inte farligare att cykla långsamt i skogen än snabbt på hård asfalt där det även kan komma bilar.

Hur bör man förbereda sig för loppet?
– Vill man som nybörjare förbereda sig bra för loppet, så bör man gå en grundkurs i MTB och även köra cykelbanan innan. Vilket är lätt ordnat.
Det ordnas nämligen en rad gratis träningsevent vid Hellasgården i både juni och juli. Dels flera tillfällen med en kortare träningstävling – Try Triathlon Hellas – där man får råd och tips, samt får prova på terrängcykling och terränglöpning och sedan köra en kort träningstävling. Alltså samma upplägg som tidigare succén Try Triathlon Sjöhistoriska som Team Snabbare anordnat i flera år – och där det kom totalt 900 deltagare de två sista gångerna förra året.
Dels en guidad genomcykling respektive genomlöpning av tävlingsbanorna. Vid flera av dessa event kan man dessutom få låna/prova både våtdräkter och mountainbikes.

Hur stort är Xterra utomlands och hur stort kan det bli i Sverige?
– Nästa år kommer det att gå fler Xterra-tävlingar i Sverige, både terrängtriathlon och Swimrun. Xterra har allt som krävs för att bli ”nästa stora grej” inom triathlon och uthållighetsidrott, och den passar ju extra bra i Sverige där vi har så mycket fin natur och relativt kort säsong för cykling på landsväg.
Dessutom drar sig allt fler för att stångas med aggressiva bilister, och det är svårt att få vägar avstängda oavsett om det gäller träning eller tävling. Och vem vill egentligen inte hellre springa i vacker natur på sviktande underlag än på asfalt?

Xterra Sweden är en del av Xterra World Tour, vad innebär det?
– Xterra i sig är en global tävlingsserie av triathlontävlingar i naturen. Det går över 300 Xterra-tävlingar per år världen runt, så det blir ju nästan en om dagen. I Norden är detta fortfarande nytt och ”nästa grej”. 

Har ni några världsstjärnor som kommer delta i år och hur såg det ut förra året?
– Det är helt fantastiskt att vi kan ha så många ur den absoluta världseliten på plats vid Hellasgården. Startande från 15 olika länder är redan anmälda till årets tävling. Och fler lär tillkomma. Proffsen bestämmer sig sent och kan anmäla sig sent. Närmare tävlingen vet vi vilka de största världsstjärnorna blir i år. Men det blir en utmaning för någon svensk att vinna i alla fall.

Förra året hade vi ett enormt starkt startfält både på herr- och damsidan. Jonas Djurback blev då bäste svensk med en fjärdeplats i herrklassen. Vann där gjorde multisportvärldsmästaren Braden Currie, Nya Zealand, före mångfaldige Xterra-mästaren Dan Hugo, Sydafrika och Ben Allen, Australien. De tio första kom från tio olika länder.
I damklassen vann europaettan Helena Erbenová, Tjeckien, före Carina Wasle, Österrike, och Renata Bucher, Schweiz. Två svenskor lyckades ta sig in på topp-tio: Marie Nilsson (sexa) och Cecilia Jessen (åtta).

Hur många svenskar kvalade in till Hawaii förra året?
– Under förra årets svenska tävling lyckades 41 lyckliga knipa en kvalplats till Xterras VM-final på Maui, Hawaii. Bland dem som lyckades med detta märks bland andra Martin Flinta, Daniel Hansson (som senare samma år även vann Ötillö), Oscar Olsson, Richard Schuber, Marie Nilsson, Cecilia Jessen, Annelie Persson och Sandra Ådén. Redan tidigare hade Carolin Holmqvist (vinnare av bl a Haglöf Åre Extreme Challenge) och Lelle Moberg (vinnare av bl a Ötillö) kvalat in till VM-finalen via Xterra Spanien. Så det blev många entusiastiska reseberättelser från Maui i höstas, fyllda av djungeläventyr, race reports och skön surfing om vartannat.

Nytt för i år är Xterra Swimrun, hur är distanserna där?
– Dagen efter Xterra Sweden går Xterra Swimrun (12 juli alltså). Det är en sjö-till-sjö-tävling där man i lag om två springer till olika sjöar och simmar över dem. Fem olika sjöar hinner man med. Totalt 3,6 km simning + 11,2 km löpning i terräng.
Även detta i omgivningarna runt Hellasgården, där fler tränar Swimrun (och har gjort så i flera år) än på något annat ställa i landet. Så det blir något av första riktiga tävlingen på Swimruns hemmaplan. Några av Xterra-proffsen kommer även att tävla sin första Swimrun-tävling dagen efter. Så detta är även ett sätt att sprida Swimrun internationellt.

Hur många lag kan anmäla sig till Swimruntävlingen?
– 100 lag max. Favorit bland dem som redan anmält sig är kanske Tom Remman och Øystein Askjem i lag Xterra Norge. Tom har en diger meritlista, med exempelvis seger i kultloppet Norseman.

Läs mer om Xterra och anmäl dig här.

Foto: Gunnar Eld

Stockholm Marathon i siffror: Flest segrar, antal nationer och mycket mer

Stockholm Marathon i siffror: Flest segrar, antal nationer och mycket mer


20 532 löpare är anmälda till den 37:e upplagan av ASICS Stockholm Marathon.

5 694 av dessa (27,7 procent) är kvinnor. Premiäråret 1979 var 69 av de 2 155 löparna kvinnor.

42 år är medelåldern bland manliga löparna. Genomsnittskvinnan är 39 år.

101 nationer är representerade i årets lopp och det är rekord! Förra året fanns 93 nationer i startlistan. 

6 813 löpare kommer från utlandet. Flest är från Finland (2 713), följt av Tyskland med 618 löpare, Storbritannien med 588 och Frankrike med 360. Det kommer även deltagare från Afghanistan, Burundi, Costa Rica, Grönland, Kirgizistan, Malaysia, Swaziland, Taiwan och Venezuela. Samtliga världsdelar utom Antarktis är representerade.

20 löpare har sprungit samtliga 36 lopp sedan premiären 1979.

6 segrar har Isabellah Andersson samlat ihop, vilket är dubbelt så många än vad någon annan lyckats med.  

212 miljoner kronor i turistintäkter genererade ASICS Stockholm Marathon i fjol (enligt en undersökning som Utrednings- och statistikkontoret AB har gjort på uppdrag av Stockholms Visitors Board). Beräkningen är att det gav 152 helårsjobb i turistnäringen.

3 352 funktionärer är engagerade under loppet. De kommer från arrangörsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK samt från andra idrottsföreningar i Stockholm.

2 ton pasta serveras på fredagen under det traditionsenliga pastapartyt.

10 000 liter alkoholfri öl bjuds det på efter loppet.

12.00 och 12.10 på lördag 30 maj går starten på Lidingövägen utanför Östermalms IP. 

Källa: Stockholm Marathon Gruppen

Flyg fram i spåret! 4 tips för bättre löpteknik

Flyg fram i spåret! 4 tips för bättre löpteknik


1. Kolla tekniken
Spring med armarna rakt ut, som ett flygplan, och gärna på ett löpband. Be någon filma dig från olika vinklar. Ju mer kroppen kränger och vrider, desto mer behöver du jobba på tekniken genom att stärka upp kroppen och gå igenom punkterna här nedanför.

2. Tänk uppåt, framåt!
Några nyckelpositioner att sträva efter:

  • Stolt hållning, försök att lyfta huvudet fem centimeter högre. Tänk att du har ett snöre som drar dig uppåt från hjässan. Lyft blicken, men utan att skjuta fram hakan.
  • Skjut fram höften så att du undviker en ”sittande” löpstil. 
  • Låt armarna pendla parallellt med och nära intill kroppen, svinga dem inte framför dig. 

3. Öka din rörlighet och styrka
Många kontorsarbetare svankar och har gamnacke. Stretcha framsidan av höften och bröstet för ökad rörlighet, och styrketräna ryggens baksida.

LÄS MER: Starkare steg för snabbare tider

4. Börja i rätt ände
Många vill börja springa bättre genom att sätta i fotbladet först, som elitlöparna gör. Men tänk hellre tvärtom – fotbladsisättningen kommer sist, som ett resultat av att din löpteknik fungerar bättre. Fokusera istället på tipsen under punkt 2, samt att ta kortare steg så att fotisättningen hamnar under kroppen. 

LÄS MER: Experten tipsar: 3 övningar för ett starkare löpsteg

Fler tips hittar du i vår vår stora löpteknikguide i nummer 6, 2015. I butik tisdag 2 juni.