Därför funkar hejaropen – och så hejar du bäst
Hejarklacken från Dopest Runners fick verkligen humöret att lyfta vid halvvägsmarkeringen på årets adidas Stockholm Halvmarathon. Och visst kan ett peppande hejarop vid rätt tillfälle lyfta vår prestationsförmåga under ett lopp. Men enligt forskningen finns det bättre och sämre saker man som publik kan ropa till löparna.
Kulturen med organiserade hejarklackar på löplopp har formligen exploderat de senaste åren. Inte sällan är det mer eller mindre löst sammansatta löpargrupper som samlas för att stötta alla löpare under större lopp. Har du sprungit något sådant nyligen så har du säkert stött på dem. De både syns och hörs – och de flesta uppskattar deras intensiva stöttning.
På årets adidas Stockholm Halvmarathon var flera gäng ute och hejade. Några som verkligen syntes och uppskattades av löparna var hejarklacken från Dopest Runners. De stod vid halvvägspasseringen 10,5 kilometer och hejade på både sina egna löpare och alla andra.
– Jag tror det var runt 45 personer som sprang från Dopest Runners. I hejarklacken var vi över 100 personer. Sedan anslöt sig en massa andra som hejade också, så det var svårt att hålla koll. Det blev liksom en stor klunga av folk, säger Kristian Icho. Han är en av tre grundare av Dopest Runners och var själv med och styrde och ställde i ”cheer zonen”.

– Eftersom vi hade så många löpare med och majoriteten sprang det här loppet för första gången, ville vi se till att vi hade en så peppig ”cheer zone” att den verkligen gav energi. Det var också viktigt att vi stack ut och gav energi till de andra löparna, inte bara våra egna.
Till sista löparen har passerat
Hejarklacken från Dopest körde på från start ända till sista löparen hade passerat.
– Vi har till och med ett klipp där man ser den allra sista löparen kämpa sig förbi – och vår hejarklack är kvar och skriker för fullt. Det var riktigt kul.

Förutom en stor mängd människor hade Dopest också riggat en scen med ett DJ-bås. Man hade även en såpbubbelmaskin och två ”hype men” med varsin megafon.

– Och så hade vi vår ikoniska, fem meter höga skydancer – ballongmannen med Dopest Runners-branding på. Vi bjöd också på gratis kaffe och energidryck. Längs staketet hade vi även high five-händer och små flaggor för barnen. Man kunde också göra egna skyltar.
Ett uppskattat inslag
Hejandet uppskattades verkligen av många löpare – inte minst av Dopest Runners egna löpare i loppet.
– Alla var lyriska efteråt. Många sa att energin vid 10,5 kilometer var något helt annat. Majoriteten av Dopest-löparna satte dessutom personbästa.

– Vi startade Dopest Runners med noll erfarenhet av löpning, men nu har vi några löpare som springer på nästan elitnivå. Det är grymt.
Nu blickar de framåt mot flera lopp, både som deltagare och som hejarklack.
– Just den här gången var lite speciell eftersom adidas och arrangörerna bakom loppet, Maratongruppen, backade upp oss. Det gjorde att vi kunde ha mer resurser. Men på de lopp där vi har löpare med kommer de som inte springer stå och peppa. Det är en del av det vi gör, en del av communityt.

Det här är Dopest Runners
Dopest Runners grundades av Kristian Icho, hans storebror Ninos Icho och deras vän Adama Njie.
– Allt började med att Ninos skulle ut på en joggingtur. Han pushade Adama, som aldrig sprungit i sitt liv, att hänga med. Adama var säker på att han inte skulle klara det, men han tog sig igenom två, tre kilometer. Han var helt slut, men känslan efteråt var ”Wow, vilken grej!”, berättar Kristian.
Han hakade sedan också på, och de bestämde sig för att satsa på att få med människor som aldrig hade löpt seriöst innan.

– Från början var det bara vi vänner som spred det till andra. Men för ett och ett halvt år sedan öppnade vi upp för alla. Då exploderade tillväxten, och här är vi i dag. Vi fokuserar på nybörjare och vill skapa en inkluderande miljö. Man ska kunna komma som man är, med noll erfarenhet, och ändå känna sig välkommen, säger Kristian Icho.
Vad säger forskningen om hejande?
Att hejandet är uppskattat råder det nog inget tvivel om. Men hjälper hejandet verkligen dig som löpare att prestera bättre – och vad ska man som publik ropa? För att ta reda på det skickade forskarna bakom en studie, som publicerats i The Sport Psychologist, ut enkäter till löpare i ett 10-kilometerslopp och ett halvmaraton. De fick tillbaka över 800 svar och intervjuade dessutom 14 löpare om hur de upplevde stödet från publiken.
Forskarna fann att den mest värdefulla typen av hejarop var de som var personliga, genuina, korrekta och icke-dömande . Men de upptäckte också att det fanns vissa typer av hejarop som löpare snarare uppfattade som något negativt (se rutan).
Hejandet behöver inte bara vara verbalt
Forskarnas resultat visade att instruerande och motiverande uppmuntran värderas högst av löpare. Men hur den typen av hejarop tas emot beror också på sammanhanget – bland annat hur löparen känner sig och hur exakt och korrekt informationen är om till exempel vad som väntar på banan eller hur långt det är kvar.
Dessutom kunde forskarna konstatera att relationen mellan publiken och deltagarna i loppet är ömsesidig. En mer entusiastisk stöttning – alltså som den Dopest Runners hejarklack stod för – leder till exempel till mer entusiasm hos den mottagande löparen. Och ju mer effektivt stödet är, desto bättre presterar löparen rent fysiskt. Ett hejarop som känns genuint uppskattas mer – och om det dessutom är personligt kan den positiva känslomässiga responsen hos löparen förstärkas ytterligare.
Det ska också sägas att forskarna i sina intervjuer fann att även icke-verbalt stöd uppskattas av löparna. Då kan det handla om sådant som handklappande, personliga eller roliga texter på skyltar, att få highfives eller ögonkontakt och ett leende från någon i publiken.
Rätt sätt att heja: IMPACT
För att hjälpa dig som precis som Dopest Runners vill stötta dina nära och kära löpare – och alla andra loppdeltagare – tog forskarna fram minnesramsan IMPACT för hejaord och hejaramsor som verkligen gör skillnad för löparna. IMPACT står för att hejarop bör vara Instruerande, Motiverande, Personliga, Autentiska, Confidence-building (stärka självkänslan) och Tailored (skräddarsydda efter både den tillryggalagda och återstående distansen).
Så nu vet du hur du ska – och inte ska – heja på löparna nästa gång du är publik på ett löplopp. Som självpåtagna representanter för den springande massan människor vill vi därför ge dig några uppmuntrande ord på vägen: Heja [ditt namn], vi vet att du klarar det här!
Den här typen av hejarop upplevs som positiva av löparen:
Informerande: Korrekt information om banan – ”Nu är det bara två kilometer kvar!”
Instruerande: Påminnelser om till exempel löpteknik – ”Tänk på armarna i backen!”
Berömmande: Till exempel för deltagande och ansträngning – ”Bra jobbat!”
Motiverande: Uppmuntran som stärker självförmågan – ”Du klarar det här!”
Personliga: Löparens namn, klubb eller liknande – ”Heja Anna!”
Genuina: Om du ska heja – heja som att du verkligen menar det!
Den här typen av hejarop upplevs som negativa av löparen:
Felaktig information om banan: ”Nu är det inte långt kvar” när mer än hälften återstår.
Kritiska kommentarer: ”Man ska väl inte gå på ett löplopp?”
Utseenderelaterade kommentarer: ”Kom igen tjockis!”
Att man ska ta i mer – när man redan kämpar hårt!