Blogg

Ambitionen finns där


Senaste veckorna har varit turbulenta. Köpt ny lägenehet och ska flytta inom kort. Haft diverse åkommor som varit påfrestande. Även resten av familjen har turats om att vara sjuka vilket sliter på krafterna. Ganska mycket på jobbet också vilket tar ut sin rätt.

Det känns nu som om det värsta har dragit förbi och att jag åter igen har den fina form jag hade för några veckor sedan. Har funnit en ”ok” relation på cykeln watt/puls/kadens. Simningen är tillfredsställande och löpningen känns stabil igen, dock blir jag tidigt sliten när distansen är +15 km.
Fick erfara det under mitt långpass i söndags då jag körde 22 km uppdelat i två farter. De första 13 km i kontrollerad distansfart 4:30-4:40, de sista 9 km i marathonfart vilket innebär 4:00-4:10 just nu. Hade glädjande nog låg och stabil puls men benen kändes som skit. Krampkänningar och andra olustkänslor dök upp titt som tätt. Underlaget hjälper inte till antar jag men det var ändå ett Wake up call att jag bör fokusera mer på distans nu och inte fart.

Som tur är så är det lång kvar till London Marathon vilket blir årets första ”riktiga” tävling.
Har en naiv ambition att klara 2:48:48…..men allt i närheten av låga 2:50 är klart godkänt. Gjorde både Paris & Sthlm förra året på 2:57 så tänker inte springa på säkerhet denna gång utan det får bära eller brista. Bättre fäkta illa än fegt fly!
Skiter sig London så har jag en plats till Stockholm också så jag kan revanschera mig.

Igår gjorde jag en mäktig övning på tal om löpning. Det är den övning som Musse Mustafa Mohammad skulle ta med sig till en öde ö om man bara fick välja en.
10*1000 meter. Man kan ju välja själv hur jävlig man vill göra den, jag tycker själv att jag för en gångs skull körde på lagom hårt med 60 seks vila mellan reps. Splits för er som är siffernördar blev typ 3:40, 3:24, 3:35, 3:33, 3:33, 3:32, 3:30, 3:28, 3:24, 3:14. Råkade trycka till lite för hårt på 2:a vilket vi fick betala lite för under första halvan.

Testa denna själva…..oavsett resultat blir man stolt som en tupp över sig själv efteråt.
Tips på vägen. 4*4 min är inte att förväxla med denna övning. Ta det lugnt, de första tre ska knappt kännas. 10 reps är många….

M


Senaste numret av Runner’s World!

  • Spring ditt snabbaste
  • Kom i toppform till långloppet
  • Stor guide! Vårens 23 bästa löparskor
  • Carolina Wikström – nybliven mamma – och bättre än någonsin
  • Experten: Så börjar du träna efter din graviditet
  • Trött? Det kan vara järnbrist
  • Astma eller pollenallergi? Du kan ändå prestera
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Löparprofilen: Janne Holmén
Blogg

Löparprofilen: Janne Holmén


Namn Janne Holmén
Ålder 35
Klubb Rånäs 4H, i Finland Jomala IK/IF Åland
Tränare Under min aktiva karriär Rune Holmén, min pappa.

Personliga rekord

  • 5000 m 13.35
  • 10000 m 28.09
  • Halvmaraton 62.35
  • Maraton 2.10,46

Hemsida



Beskriv dig själv som löpare? Styrkor/svagheter?
Till svagheterna hör dålig grundsnabbhet, astma, allergier, ett krokigt vänsterben som också hänger ihop med dålig rörlighet i vänstra höften. Styrkan sitter mellan öronen.

Vilka är dina största meriter som löpare?
EM guld i maraton 2002, 9:a i VM på maraton 2009, Silver på 10000m vid EM22 år 1999.

Vilket är ditt favoritlopp och vilken är din favoritdistans? Varför?
Maraton är min favoritdistans, eftersom det är den längsta sträckan på det ordinarie friidrottsprogrammet. Antagligen skulle ännu längre sträckor passa mig ännu bättre.

Vilket/vilka är dina huvudmål för säsongen?
Nu för tiden har jag inte längre några långsiktiga mål, utan ställer upp på tävlingar i närområdet med rätt kort varsel.

Hur lägger du upp träningen över året?
Upplägget har sett olika ut under olika delar av karriären. Som maratonlöpare var det tävlingarna som avgjorde träningsupplägget, då tränade jag maratonträning ca 3 månader innan varje lopp, och tränade och tävlade för kortare distanser resten av året.

Hur många mil eller timmar springer du per vecka i genomsnitt?
Som elitlöpare löpte jag ca 20 mil i veckan, ibland mer, men snittet blev lägre eftersom det också fanns veckor med mycket lätt träning just innan maratonloppen, och veckor med helvila efter. Nu för tiden blir det 3-6 mil i veckan.

Hur stor del av den träningen räknar du som kvalitetsträning?
Man klarar och har nytta av ca 3 kvalitetspass i veckan. Eftersom jag nuförtiden bara tränar tre gånger i veckan blir det oftast 100% kvalitet. Som elitlöpare var kanske 1/4 av träningen kvalitetsträning, om man också räknar mina hårda långpass som kvalitet..

Hursåg en träningsvecka ut för dig under uppbyggnadsperioden?
Frågan är egentligen bara relevant för de år då jag var banlöpare. År 2003, mitt bästa år på bana, såg min träning vecka 2, på höghöjd i Sydafrika, ut så här: Måndag 5×2000, Onsdag 20×400, Fredag 16km snabbdistans och Söndag 12x300m backe. Mängden blev 21 mil den veckan. Veckan efter löpte jag sedan 10x1000m på tisdagen och 30km långpass på onsdagen.

Hur sågen träningsvecka ut för dig under tävlingsperioden?
Vecka 20 år 2003 löpte jag (på höghöjdsläger i Pyrenéerna) på måndag 15×200, på onsdag 3000+2000+1000+600+400+2×200, på fredag 4x3x300 och på söndag 6×1000+4×500. Totalmängden var 16 mil. Vecka 24 löpte jag sedan 28.09 på 10 000m.

Tränar du mest ensam eller i grupp?
Genom åren har jag oftast tränat ensam. På träningsläger har jag ibland tränat i grupp. Jag har också tränat med min tränare som draghjälp på cykel.

Vilket är ditt favoritpass och varför?
Som motionär är det snabbdistans, man får ut mest träningseffekt på en begränsad tid på det sättet.

Vilka är dina favoritskor och varför?
Jag tycker om lätta skor som inte har hårda hälkappor, eftersom jag opererat bägge hälarna. Ibland fungerar det också bra att ta ut plastbiten ur hälkapporna.

Vilken ”löparprodukt” kan du inte leva utan?
Jag gillar löpning just därför att man som löpare klarar sig utan en massa produkter. Men ett par bra skor underlättar.

Hur tänker du kring styrka och alternativ träning?
Bålstyrka har alla elitlöpare nytta av att träna. Desto kortare distans man tränar för, desto större nytta har man också av att träna benstyrka. Backträning är bra styrketräning för löpare. Själv har jag bara använt alternativträning efter operationer. Det viktigaste är att man gör all kvalitetsträning i form av löpning, om man byter ut några lätta pass mot alternativträning eller rent av vila så tappar man inte så mycket i form. Men det är ett misstag att tro att en redan vältränad löpare kan bli ännu bättre med hjälp av alternativträning.

Hur tänker du kring kost och hälsa?
Det är viktigt att äta mångsidigt och tillräckligt mycket. Hälsa är naturligtvis bra att ha, men alla blir sjuka emellanåt. Själv har jag alltid vilat från träning när jag har haft feber, vilket har varit mycket sällan. Tränar man bra när man är frisk så tappar man inte så mycket på att vara sjuk några dagar.

Vad är dina tre bästa tips till andra löpare?

Olika typer av löpare behöver olika tips. Jag väljer att ge tre tips till en junior som siktar på att satsa seriöst på löpning: 

  1. Skaffa dig en bra tränare 
  2. Träna tillsammans med bra löpare och lär dig av dem 
  3. Kom ihåg att löpning på elitnivå är ett heltidsarbete som kräver all din energi. Vill man nå sin maximala potential, så måste man anpassa hela livet efter löpningen.

Läs fler frågor och svar från Runner’s Worlds Löparprofiler 

Lämna ditt eget bidrag och bli vår nästa Läsarprofil


Antal kommentarer: 2


Lars Björnfot

Intressant med Jannes osnabbhet. Maratiden imponerar mest. Vad tror du min tid på Stockholm Marathon 1988 2.32.53 är värd på en lättare bana? Jag hade 34.05 på första milen. 1.13.30 halvvägs. Där släppte jag Grete Waitz rygg. Det var tretton grader och lätt regn!
Lars Björnfot


COACH J.S

1.Skaffa dig den bästa tränaren!
2.Behövs inte om du har den bästa tränaren …..
3.Löpningen är en del av ditt liv som utförs 6 dagar i veckan och en vilodag.
Du hinner med andra saker som berikar ditt liv!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Veckans Triathlet: Eva Nyström
Blogg

Veckans Triathlet: Eva Nyström


Namn: Eva Nyström
Ålder: 34 år
Längd: 169
Vikt: ca: 59
Klubb: FK Herkules
Blogg / hemsida:  www.evanystrom.com  och blog här www.thuleadventureteam.com
Coach: Martin Flinta (sambon)

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
Började åka längdskidor någongång på mellanstadiet. Sedan dess har jag tränat och tävlat, mer eller mindre. Var ingen stjärna som ung då jag var liten till växten, men har blivit bättre med åren 🙂

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
Jag tävlar även i multisport och träffade min sambo, Martin där. Han var även triathlet så han tyckte att jag skulle testa triathlon och duathlon också. Min första tävling var duathlon SM, som jag vann, och på den vägen är det….

Vilken distans satsar du på?
Långdistans triathlon och duathlon, halv Ironman, Ironman

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Brukar bli många tidiga mornar och en del sena kvällar för att hinna med all träning, med lite sömn mitt på dagen när Simon vår son sover. Just nu försöker jag få till fyra trainerpass, 4-5 löppass samt 4-5 simpass samt ett eller ett par styrkepass i veckan. Med varierande längd och intensitet.

Hur lägger du upp träningen över året?
Wattbaserat cykelträning året om, och med fingertoppskänsla i löpningen(springer tex aldrig intervaller om jag känner mig sliten då det inte ger något då och risken att bli skadad då är hög), kör både distans och fart&tröskel. Avslöjar inga detaljer;) Men saknar en bra sim coach som kan hjälpa mig kontinuerligt med tekniken, så hör av dig om du vet någon. Vi försöker i alla fall köra en del undervattensfilmning och korrigera de viktigast teknik grejorna, det tycker jag fungerar bra.

Vilka är dina svagheter?
Simningen utan tvekan, har en del att vinna på att bli snabbare där!

Vilka är dina styrkor?
Blir väl cyklingen och löpningen då. Har varierat lite från säsong till säsong, och ibland tävling till tävling om jag varit bäst på att cykla eller springa. Ofta fungerar båda grenarna bra på samma tävling också. Målet är att vara i topp i alla tre grenar såklart!

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
I november/december så lägger jag ner mest tid på löpning, sedan simning och sist cykel.

Nu i Februari är det mer lika mellan grenar för att framåt april vara cykeln som tar över tidsmässigt. Kör även vissa läger veckor nu under vintern då cyklingen har lite mer fokus. Blir totalt fyra veckor på Playitas denna vinter. Och nu ska jag till Abu Dhabi Triathlon, då åker vi dit en vecka innan.

Vad är ditt stora mål i år?
Vinna Duathlon-VM och vinna Kalmar Ironman. I Kalmar siktar jag även att pressa mitt svenska Ironman rekord från 9.09, till en bit under 9h. Jag hoppas den nya banan är snabb den med.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?
Ställ dig inte längst fram på simningen, du behöver inte de värsta grejerna från början, köp upp dig eftersom. Träna smart! Det är inte alltid den som tränar mest som vinner, det gäller att lyssna på kroppen.

Var tycker det är bäst att träna:
Hemifrån när det är fint väder!

Hur många punkor innan du bryter?
2 stycken. Har alltid (på längre tävlingar) med mig så jag kan laga en punktering.

Värsta och bästa sim:
Värsta var min första triathlon, Herkules Stordåd 2003, trodde jag skulle drunkna, blev på och över simmad, kunde bara bröstsimma när jag började.

Bästa Kalmar Triathlon 2009, när jag förbättrade mitt eget svenska rekord med mer än 10 minuter.

Har du hajskräck i insjöarna i Sverige?
Absolut inte! Gillar att simma ute. Är väl mest rädd att simma på något som man inte sett, skulle ju inte vara speciellt kul att lägga handen på en död fisk eller nått…

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
25-35 timmar, om jag kommit igång med mycket distans cykling ute

Våtdräkt:
X2U
Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
Cervelo P4

Löparskor:
New Balance 890

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
2:a VM långdistans duathlon 2011
2:a Challenge Århus 2011
1:a SM Duathlon, 4 månader efter jag fick vår son.
20-tal SM-medaljer i triathlon, duathlon och cykel (tempo) varav 11 guld
Svenska rekordet Ironman 9.09.17
Målsättning: Vinna långdistans VM i triathlon och Duathlon samt Vintertriathlon
[form code=54]



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Klassiker-deltagare sökes till ny tv-serie

Antal kommentarer: 2


Milosz Nilsson

Hej
Jag började springa för drygt ett år sedan och hade då som mål att springa Malmö milen vilken jag klarade på 53 min. Efter det ökade jag målet till halv marathon som avslutdes på 2h nu kommer nästa mål en klassiker. Har laddat för att på börja i år.
Att få delta i en dokumentär hade hjälp mig massor.
Längtar att få berätta mer om mig.


Jonas Lund

Hej Milosz,
låter toppen, men du måste maila din info till William Diskay på esk@roadrunner.se för att ha chans att vara med i serien.
Lycka till.
Jonas Lund, Webbredaktör



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Träna din bålstyrka
Blogg

Träna din bålstyrka


SUPERMAN
Påverkar främst transversus abdominis (de djupa bukmusklerna) och erector spinae (ryggradens muskler).

Börja övningen liggande på mage med armar och ben sträckta. Lyft huvudet, vänster arm och höger ben 10-12 cm över golvet. Håll kvar medan du räknar långsamt till tre, och sänk därefter till utgångsläget.

Upprepa samma rörelse med höger arm och vänster ben. Sikta på att klara 10 repetitioner på varje sida.

Rätt utförande Höj inte skuldrorna för mycket.

Gör rörelsen svårare Lyft bägge armar och ben samtidigt.


BRON
Påverkar främst sätesmuskulaturen och lårens baksida.

Ligg på rygg med knäna i 90 graders vinkel, fötterna mot underlaget. Lyft höfter och rygg från golvet så att kroppen bildar en rät linje från skuldror till knän.

Håll 5-10 sekunder. Sänk till utgångsläget och upprepa 10-12 gånger.

Rätt utförande Spänn skinkorna i översta läget och undvik att sjunka ned med ryggen.

Gör rörelsen svårare Sträck ut ett ben i taget växelvis när du når översta läget.


METRONOMEN
Påverkar främst sneda bukmusklerna

Ligg på rygg med benen i luften så att lårben och underben bildar en rät vinkel, armarna utsträckta från kroppen. Låt benen rotera åt vänster så att knäna kommer så nära golvet som möjligt – utan att vidröra underlaget.

Återvänd till utgångspostionen för att omdelbart fortsätta rörelsen åt höger sida. Upprepa 10-12 gånger åt vardera hållet.

Rätt utförande Undvik att svinga benen från höften och att utnyttja kroppsvikten i rörelsen. Starta rörelsen från bålens mitt och förflytta benen sakta och kontrollerat från sida till sida.    

Gör rörelsen svårare Håll benen sträckta.


PLANKAN MED BENLYFT

Påverkar främst transversus abdominis (de djupa bukmusklerna) och erector spinae (ryggradens muskler)

Starta liggande med magen mot golvet vilande på underarmarna. Med armbågarna direkt under skuldrorna lyfter du upp  bålen från underlaget så att kroppen bildar en rak linje från överkroppen till hälarna. Kroppstyngden vilar på underarmar och tår. Håll stilla i 10 sekunder och lyft sedan växelvis höger och vänster ben från underlaget. Börja med att genomföra övningen under 60 sekunder och håll benet i luften cirka 10 sekunder varje gång. Öka efterhand tills du klarar tre minuter.

Rätt utförande Spänn magen och låt inte höfterna sjunka.

Gör rörelsen svårare Öka totaltiden för övningen och/eller förläng tiden som ett ben befinner sig i luften till 15-20 sekunder.


SIDPLANKAN
Påverkar främst de sneda bukmusklerna, transversus abdominis (djupa bukmusklerna), erector spinae (ryggradens muskler), höfterna och sätesmusklerna.

Ligg på höger sida, stödjande överkroppen på höger underarm och med vänster hand mot vänster höft. Lyft höften och stöd kroppen på underarmen och på högerfotens utsida.

Sträck upp vänster arm över vänster skuldra och huvudet. Håll positionen 10-30 sekunder. Byt sida och repetera.

Rätt utförande Håll upp höften, låt den inte sjunka mot golvet.

Gör rörelsen svårare Stöd kroppen mot din högra hand istället för underarmen.


Antal kommentarer: 6


Titti Fältström

Just dom här övningarna kör jag efter nästan varje löppass. Dom finns ien nu ganska utsliten Runners World tidning hemma hos mig från 2009!
Övningarna är inte så svåra att göra och tar inte allför lång tid!
Superbra för kroppen!


Anonym

Hur många kalorier bränner man ung om man gör allting?


Jonas Lund

Hej Anonym,
tyvärr har jag ingen uppgift om hur många kalorier som förbränns om du genomför hela programmet.
Generellt kan man dock utgå från att styrketräning medför en förbränning på runt 200-600 kalorier per timme. Det är däremot svårt att ge någon exakt siffra eftersom det mesta beror på hur intensivt passet utför och vilka övningar som utförs.
Jonas Lund, Webbredaktör


Malin

tack för detta det hjälpte mig mycket!


malin(igen)

dock har jag en syster som klagar på skiljetecken,,,,,,


Josef

Bålen är människans överkropp. Inget annat.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så här tränar du din piriformismuskel

Antal kommentarer: 4


Jimmy

Hej
Jag kan tyvärr inte se detta….konstigt!!!


Jonas Lund

Hej Jimmy,
eftersom filmen är i flashformat funkar den exempelvis inte med iPad/iPhone.
Vi kan tyvärr inte göra ngt åt det pga att videon endast är ”inbäddad” hos oss, dvs att vi inte har tillgång till och kan formatera om originalfilmen.
Jonas Lund, Webbredaktör


Fredrik

Kan inte heller se filmen. Och ja, jag använder en dator som har flash installerat.


Fredrik

Hepp, tar tillbaka det där uttaladet. Nu fungerade det plötsligt …



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*